‘گزارش خبرگزاری کتاب ایران از کتاب کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت
باسمه تعالی عظم شأنه
گزارش خبرگزاری کتاب ایران درباره جلد اول کتاب کاربرد اینترنت و رایانه درمدیریت منتشر شد:
خبرنگار : خانم المیرا صابر نعیمی
دانشجویان با راهبردهای جستوجو در پژوهشهای مدیریت آشنا میشوند
14 آذر 1391 ساعت 13:22 |
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کتاب در چهار فصل نوشته شده است که نویسندگان در آنها به موضوعاتی مانند «شناخت منابع پژوهشی مدیریت»، «جستوجوی پیشینه نظری، تجربی و روششناسانه پژوهش»، «واژگان کلیدی پژوهش» و «ترکیب و جستوجوی واژگان پژوهش» پرداختهاند.
کتاب «راهبردهای جستوجو در پژوهشهای مدیریت» بر شناخت منابع پژوهشی، شناسایی موضوع و مساله پژوهش (ادبیات روششناسانه، نظری و تجربی پژوهش)، روشهای شناسایی کلید واژهها در وب و نحوه ترکیب این کلید واژهها تاکید دارد.
رضا بنیاسد، یکی از مولفان این اثر، درباره اهمیت نگارش کتابی که به طور خاص به کاربرد اینترنت و رایانه در رشته مدیریت بپردازد گفت: یکی از مسایلی که همواره در طول دوران دانشجویی و تدریس با آن مواجه بودم این بود که جستوجوی پژوهشگران در اینترنت همواره به صورت آزمون و خطاست و پژوهشگران نمیتوانند منابع پژوهشی خود را از بانکها و وبسایتهای مختلف به صورت جامع و با کیفیت گردآوری کنند و به همان جستوجوهای اولیه در ابزارهای جستوجو همچون گوگل بسنده میکنند، طبیعی است که خروجی پژوهشهای آنها نیز چندان با کیفیت نخواهد بود.
بنیاسد افزود: برگزاری کلاس و کارگاه در این حوزه از سال 1382 شروع شد. این کار ابتدا با یک الگوی مقدماتی که پژوهش را جامع و نظاممند میکرد دنبال شد. تاکنون کلاسهای مختلفی برای آموزش جستوجو در اینترنت با رویکرد آموزشی و پژوهشی و همچنین کارگاههایی برای استادان و همچنین دانشجویان مقطع دکترا در چندین نوبت در دانشگاههای مختلف کشور برگزار شده است. این کلاسها و کارگاهها کمک کرد تا بتوانیم الگویی شبکهای و جامع را برای پژوهش در اینترنت ارایه کنیم تا دانشجویان و استادان بتوانند با بهرهبرداری از آن علاوه بر ساماندهی دانشپژوهشی به جستوجوی بهینه در انواع پایگاهها و ابزارهای اطلاعاتی بپردازند و منطق پژوهش در فضای مجازی را بیاموزند.
وی با بیان اینکه نگارش این مجموعه نتیجه بیش از هفتهزار ساعت کار تخصصی با اینترنت است، افزود: بر اساس پژوهشهای صورت گرفته تاکنون اثری با این جامعیت و البته با ارایه توضیحات کاربردی، نه تنها در بازار کتاب ایران بلکه در بازار کتاب دنیا هم تالیف شده است؛ گرچه اطلاعات مشابهی به طور پراکنده در وبسایتها و کتابها وجود دارد اما الگوی این کتاب حاصل بیش از 10 سال پژوهش و آموزش در حوزه اینترنت است که رشد فناوری اینترنت ما را مجبور به بازبینی چندین باره آن کرده که نتیجه در قالب اینمجموعه کتابها به چاپ رسیده و خواهد رسید.
دانشجوی دکترای مدیریت سیاستگذاری دانشگاه تهران درباره مخاطبان اصلی این کتاب اظهار کرد: هر کس که علاقهمند به پژوهش و آموزش به شیوههای نوین است میتواند از این کتاب استفاده کند. هر چند تمرکز و عنوان کتاب برای دانشجویان گروه مدیریت است اما این کتاب علاوه بر این گروه، برای تمامی پژوهشگران و استادان دانشگاه قابل استفاده خواهد بود. این کتاب میتواند به عنوان منبع درسی کاربرد رایانه در مدیریت در مقطع کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد و همچنین برای واحدهای درسی روش تحقیق مفید باشد.
به گفته وی، این مجموعه در چهار جلد با عناوین «راهبردهای جستوجو در آموزش و پژوهش»، «کاربرد ابزارها و پایگاههای اطلاعاتی در آموزش و پژوهش»، «نرمافزارهای کاربردی در آموزش و پژوهش» و «نرمافزار فیشبرداری و ماخذدهی الکترونیکی سیتاوی 4» تالیف خواهد شد.
بنیاسد درباره مهمترین ویژگیهای این کتاب گفت: الگوی پژوهشی این اثر بارها در کلاسها و کارگاهها مورد نقد و بررسی قرار گرفته تا به الگوی فعلی رسیده است. انتظار داریم استفاده از این کتاب سرعت پژوهش و دستیابی به اطلاعات صحیح و باکیفیت را تسریع کند و باعث انسجام در گردآوری اطلاعات شود. در نگارش این کتاب سعی کردیم اثری کاملا کاربردی تالیف کنیم و حتی در برخی بخشها از ارایه مفاهیم نظری صرفنظر شده است تا ضرورت کاربردی بودن آن در سراسر کتاب مشخص شود.
«کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت» اثر رضا بنیاسد و مهدی ثنائی با شمارگان هزار و 500 نسخه و به بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در 208 صفحه منتشر شده است.
دیدگاهتان را بنویسید