باسمه تعالی درسی متفاوت و طرح درسی متفاوت! (‌ویرایش اول) این درس برای دانشجویان محترم ورودی ۹۶ معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۷ برگزار می شود. در این کلاس تا جایی که امکان دارد بنا نداریم که همچون کلاس‌های درسی برخی از مفاهیم گفته شود و شما به عنوان بازرگانان […]

باسمه تعالی

درسی متفاوت و طرح درسی متفاوت! (‌ویرایش اول)

این درس برای دانشجویان محترم ورودی ۹۶ معارف اسلامی و مدیریت بازرگانی در نیمسال اول سال تحصیلی ۹۷ برگزار می شود.
در این کلاس تا جایی که امکان دارد بنا نداریم که همچون کلاس‌های درسی برخی از مفاهیم گفته شود و شما به عنوان بازرگانان آینده این مرز و بوم جزوه بردارید! بلکه هدف این است که این حوزه را لمس کنید و با شرکت‌ها و بزرگان این حوزه آشنا شوید، مسابقه برگزار کنید، فیلم ببینید و دهها مورد دیگر.

البته همانطور که ملاحظه خواهید کرد اجرای کامل این طرح درس در طول یک ترم ممکن نیست بلکه به بهره برداری از فضای مجازی و تقویت تعاملات درون گروهی با نگاه حداکثری ان شاءالله برگزار خواهد شد.
کمک استاد: آقای محمد سعید صفاری
آقای علی دیدار

هدف از این دوره

۱- تقویت مطالعات حوزه بازرگانی

۲- آشنایی با زیرگرایش های مدیریت بازرگانی و تقویت قدرت انتخاب

۳- آشنایی با گستره دانش مدیریت بازرگانی در سطح جهان

۴- فهم صنایع و شرکت‌های فعال در این زمینه

فعالیت‌های کلاسی

۱- بررسی مدارس برتر بازرگانی

از کارهایی که ذیل این درس می‌توانیم انجام دهیم این است که ببینیم دانشجویانی که ذیل عنوان رشته‌ی Business Administration وارد دانشگاه‌های معتبر خارجی می‌شوند، با چه دروسی مواجه می‌شوند. به عنوان مثال، اولین درس تخصصی یک دانشجوی رشته‌ی بازرگانی در دانشگاه هاروارد یا ام‌آی‌تی چیست؟ اصلا آیا آن‌ها به تفکیک گرایش‌ها (بازرگانی، دولتی، مالی و صنعتی و… وارد دانشگاه می‌شوند یا نه؟ و به طور کل نحوه‌ی مواجهه دانشجویان بازرگانی با دروس خود چگونه است؟  هدف از این بخش این است که دانشجویان بر اساس علاقه خود بتوانند بسته‌هایی از دروس را تعریف کرده و بر اساس جستجو در فضای مجازی که قبلاً گفته شد بتوانند به بهترین نحو به صورت مجازی شاگرد این دانشگاه‌ها باشند.

۲- میزبان دانش آموختگان و فعالان موفق کسب‌وکارها

اگر با دانشجویان سال‌های اول و دوم، گپ و گفتی صمیمانه داشته‌باشید، متوجه خواهید شد که یکی از مهم‌ترین سؤالاتی در ذهن آ‌ن‌ها موجود است این است که «آخر منِ رشته‌ی مدیریت بازرگانی خوانده، چه می‌شود؟»

دعوت از فارغ التحصیلان رشته‌ی مدیریت بازرگانی –خواه از دانشگاه خودمان یا غیر از آن- به نظر آینه‌ی تمام نمای آینده‌ی یک دانشجوی مدیریت بازرگانی است. لذا دعوت از این بزرگواران، تا حد خوبی دانشجویان را در پاسخ به سؤال خود یاری می‌کند.

در این زمینه مهم‌ترین نکته‌ این است که مهمان‌ها، طیف وسیعی از آدم‎های مختلف از استادان دانشگاهی گرفته تا مدیران عملیاتی و فعال در بازار و در کسوت‌های مختلف باشند تا دانشجویان دید بهتری پیدا کنند.

استاد و دانشگاهی

هدف از این دعوت این است که متوجه شوند یک استاد مدیریت به ویژه بازرگانی چگونه زندگی علمی و کاری خود را می گذراند و چه درسی می توان از ایشان گرفت؟

فعالان حوزه کسب‌وکار

نکته بعد این که با دعوت کردن افراد در تخصص‌های مختلف، کمی از آینده هر سه زیرگرایش مدیریت بازرگانی را نشان دهیم. به عنوان مثال مدیر منابع انسانی سس بیژن، مدیر استراتژی کفش ملی و مدیر بازاریابی لوازم آرایشی بهداشتی شون.

دیگر افرادی که پیشنهاد شده است عبارت است از:

  • مسئول گروه کارآفرینی اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف
  • مدیر عامل شرکت فیروزه
  • مدیر عامل شرکت الیت
  • مسئول حلقه اشتغال ایتان
  • تجار بزرگ و با سابقه مثل آقای یونچی و …
  • صاحبان کسب و کارهای خرد و متوسط
  • کارشناسان حوزه‌ی کسب و کار مرکز پژوهش‌های مجلس
  • آقای ماجد ناجی و آقای مهدی ثنایی
  • آقای مهدی ثنایی در حوزه شفافیت

۳- مهمان دانش‌آموختگان و پژوهشگران برتر شویم

در این بخش با توجه به اینکه ضرورت دارد برخی از دستاوردهای پژوهشی و اجرایی برخی از افراد موفق را از نزدیک مشاهده کرد لذا باید از نزدیک به محل کار آنها مراجعه کرد که برخی از این حوز ها در نظر گرفته شده است برای بازدید.

۴- طراحی بازدیدهای در سطوح مختلف کسب و کار اعم از کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ

  • پارک‌های علم و فناوری/مراکز رشد
  • شتاب‌دهنده‌هایی همچون افق و…
  • شرکت‌ها در مقیاس‌های متنوع

۵- تحلیل مطالعه‌های موردی موجود در کتاب‌ها به همراه گرد‌آوری اطلاعات مفصل متنی و ویدئویی در مورد آنها

در این بخش برخی از کتاب‌های مهم مقدمه‌ای بر بازرگانی که به چاپ رسیده است شناسایی و برخی از مطالعه‌های مورد آنها انتخاب شده و تحلیل می‌شوند. در این بخش ضرورت دارد که دانشجویان به دقت اسناد و صورت‌های مالی این شرکت‌ها را بررسی کرده و انواع ویدئوهای آن را تحلیل و بررسی کنند و سرانجام بتوانند تحلیلی جامع از آن صنعت بدست بیاورند.

به عنوان مثال می‌توان به کتاب business 2013 انتشارات cengage اشاره کرد.

۶- طراحی مسابقات

در این بخش هم طراحی مسابقات برای انجام یک مطالعه موردی و هم مسابقه در فضای مجازی است که می‌توان موارد مشخصی را تعریف کرد.

  1. استفاده از بازی‌های قابل اجرا در کلاس
  2. انجام یک استارت‌آپ ویکند یا تیم‌سازی و ایجاد کسب و کار (تبلیغات، راه‌اندازی وب‌سایت، مذاکرات تجاری، استخدام افراد، خرید و فروش کردن، وام گرفتن از بانک، ثبت شرکت، قرارداد نوشتن، بررسی و برخورد با معضلات اخلاقی، معضلات تامین و….)
  3. plutocracy : یک بازی جذاب ولی با فضای غربی
  4. ۴٫ wall street junior: بورس‌بازی
    1. pizza connection 3 : ایجاد و مدیریت یک رستوران (مکان‌یابی، دکوراسیون، استخدام و…)
    2. project hospital: ایجاد و مدیریت بیمارستان
    3. Automation: ایجاد و مدیریت کارخانه خودروسازی (برندینگ، تامین مالی، تولید، توزیع، مدیریت کارکنان و…)
    4. Marketstrat

۷- وضعیت شکل‌گیری صنایع قدیمی ایران و دعوت از پیشکسوتان این حوزه  همچون دکتر فرهاد بصری

۸- تحلیل و بررسی مستندها و محتواهای چند رسانه‌ای

نام مستند موضوع توضیحات
مجموعه مستند کارستان (شاعران زندگی-پازلی ها – مادر زمین – بنیان گذار محک – طبرستانی ها – پنبه تا آتش) زندگی کارآفرینان (غالبا اجتماعی) ایرانی رخشان بنی اعتماد مشاور این پروژه است و مجتبی میرتهماسب تهیه‌کنندگی این مجموعه را بر عهده دارد.«بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» پژوهش‌های مجموعه را با مدیریت فیروزه صابر و زهرا عمرانی بر عهده دارند. (رویکرد فمینیستی و غربی)
مجموعه مستند کارآفرینان زندگی صاحبان کسب و کارهای بزرگ (غالبا با تم مذهبی) تولیدی شبکه افق
بانوی گل سرخ زندگی‌نامه شهین‌دخت صنعتی موسس کارخانه گلاب زهرا (کارآفرینی اجتماعی)
مجموعه مستند یک کار خوب بررسی و کمک به راه‌اندازی کسب و کارهای کوچک (از طریق مشاوره‌ی روانشناسی، طراحی بیزینس مدل و…) تولیدی شبکه افق
قسمت‌های مربوط به ایجاد کسب و کار در مستند مسابقه خانه ما مسابقه‌ای خانوادگی که در این مرحله افراد باید یک کسب و کار زود بازده ایجاد کنند. تولیدی شبکه افق
مجموعه مستندهای امین الضرب مصاحبه با کارآفرینان پر سابقه ایرانی تولیدی اتاق بازرگانی
برخی از تولیدات مرتبط با حوزه‌ی کسب و کار برنامه «پیک بامدادی» متنوع – ناظر به ابعاد سیاست‌گذاری بازرگانی و فضای کسب و کار آشنایی با دغدغه‌های کلان حوزه‌ی کسب و کار
کلیپ‌های مرتبط با بحث جنگ اقتصادی تولیدی سایت Khamenei.ir
مستند «قصه یک مرد» زندگی محمد موسوی (موسس کارخانه فیروز)
برخی سخنرانی‌های تد مثل سخنرانی پرتر راجع به نقش کسب و کارها
مستند مک‌دونالد داستان ورود مک‌دونالد به روسیه و تبعات آن

 ۹- پیشنهاد مطالعه برخی از کتاب‌ها

عنوان نویسنده/توضیحات
بانکدار فقرا محمد یونس
مجموعه سی کارآفرین دانشگاه صنعتی شریف
از خوب به عالی Jim Collins
ایده عالی مستدام
دید اقتصادی: داستانی جذاب برای آموختن اقتصاد
هنر جنگ سان تزو/ امکان استفاده از کتاب‌های صوتی نیز وجود دارد.
پدر پول‌دار، پدر فقیر
بررسی مقالات «شنبه‌مگ(مجله کارآفرینی)»
نه برای لقمه ای نان
سنگفرش هر خیابان از طلاست
جوهره مدیریت
مجموعه موقعیت تجار و صاحبان صنایع در دوره پهلوی بررسی کسب و کارهای موفق مثل شرکت مینو، صنایع نساجی لاجوردی و … البته بیشتر با عینک جامعه‌شناسی و سیاسی
بهترین کاسب قرن زندگی‌نامه مرشد چلویی

 

۱۰-  توضیحاتی اجمالی درباره هر یک از زیرگرایش‌ها از سوی مدرس (‌گرایش فناوری اطلاعات، گرایش مدیریت استراتژیک و گرایش بازاریابی، گرایش بازرگانی و صادرات، گرایش کارآفرینی و گرایش منابع انسانی و رفتار سازمانی)

۱۱٫ نحوه ارزیابی کلاس

نمره همه دانشجویان گرامی ۱۹٫۹ است و در صورت کاهش مشارکت از آن اندک اندک کم خواهد شد!

۱۲٫ دانشجویان محترم کلاس

آقای محمد اسعدی

آقای سید عباس چایچیان

آقای محمد امین رشیدی

آقای محمد رضاعلی

آقای مهدی رفیعی

آقای امیر حسین شاه‌وارقی فراهانی

آقای محمد مهدی فشارکی

آقای علیرضا قیمیت

آقای سید جواد کمالی مقدم

آقای محمد معتمدی

آقای امیرحسین ملاحسین‌آقا

آقای سیدمحمدرضا موسوی