طرح درس: کاربرد اینترنت و رایانه در پژوهشهای فرهنگ و ارتباطات
این بخش از وبسایت حاصل بیش از 7000 ساعت جستجوی تخصصی در وب در حوزه آموزش و پژوهش است که در همین راستا دوره سه جلدی کتاب کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت تألیف شده است. جلد اول از این مجموعه چاپ شده و سایر مجلدات به زودی چاپ خواهد شد.
برای مطالعه بیشتر درباره جلد اول کتاب به لینک زیر مراجعه فرمایید:
اینترنت و کاربرد آن در مدیریت: جلد اول: راهبردهای جستجو در پژوهشهای مدیریت
چارچوب کلی برای آموزش و پژوهش از طریق اینترنت همانند الگوی زیر است که مطالب وب سایت هم بر همین اساس تکمیل میشوند.
برای مطالعه و آگاهی از سرفصلهای این بخش طرح درس زیر را ملاحظه فرمایید:
طرح درس کاربرد کامپیوتر و اینترنت در مدیریت (دانشجویان دانشگاه امام صادق علیهالسلام)
طرح درس: کاربرد اینترنت و رایانه در پژوهشهای فرهنگ و ارتباطات
طرح درس کاربرد اینترنت و رایانه در پژوهشهای فرهنگ و ارتباطات
دانشجویان معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ورودی 92
دانشجویان معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات ورودی 93
راهنمای مطالعه
با عرض تبریک صمیمانه شروع نیمسال تحصیلی، به همه دانشجویان عزیز و گرامی
در نیمسال تحصیلی جاری، در دانشگاه امام صادق علیهالسلام، دانشکده فرهنگ و ارتباطات، درس کاربرد اینترنت و رایانه،برای دانشجویان ورودی 92 ارائه میشود. در این دوره آموزشی سعی میشود که سطح کاربردی از سطوح سه گانه (کاربرد-راهبرد-سیاست) اینترنت تحلیل و بررسی شود.
منبع درس: کتاب کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت
کتاب فوق 30 درصد از طرح درس را پوشش می دهد و 70 درصد آن همراه با مثال های کاربردی برای رشته فرهنگ و ارتباطات از طریق منابع موجود در اینترنت پیگیری میشود.
به منظور انجام یک جستجوی نظام مند در اینترنت الگوی زیر مبنای پژوهش در منابع اینترنت است.
سند راهبردی کلاس
چشمانداز کلاس
پژوهش نظام مند در اینترنت
مأموریت کلاس
تأمین منابع و محتواهای دیجیتالیِ علمی، پژوهشی و آموزشی فرهنگ و ارتباطات در فضای مجازی
اهداف
شناخت سطح کاربردی اینترنت در پژوهش
جستجوی نظام مند در منابع و پایگاههای اطلاعاتی
نگارش مقالات علمی و پژوهشی
ارتباط با دانشگاهها و اساتید مطرح دنیا
تولید دانش متناسب با اطلاعات جمع آوری شده و مفید
استفاده از منابع متعدد و متنوع دانشگاههای معتبر
استراتژیها
نوآوری: دسترسی به منابع جدید و انجام پژوهشهای مبتنی بر مسائل کشور و مرزهای دانش
تمایز: کسب مزیتهای برتر در حوزههای پژوهشی مرتبط با فرهنگ و ارتباطات
رهبری هزینهها: کاهش هزینههای زمانی جستجو در منابع اطلاعاتی
کیفیت: دستیابی به اطلاعات با کیفیت و مرز دانش
برنامهها
برگزاری کارگاه آموزشیی و کاربردی برای دانشجویان
تشکیل گروه مباحثاتی در وایبر
ایجاد وبلاگ های شخصی در فضای وب
انجام کار عملی با نرم افزار فیش برداری و مقاله نویسی سیتاوی
انجام کار عملی با نرم افزار پژوهش های کیفی NVIVO
ارزیابی کلاس
ردیف | نوع ارزیابی | درصد ارزیابی |
حضور و مشارکت فعال کلاسی در شبکه اجتماعی تلگرام | 10 درصد | |
ایجاد وبلاگ یا سایت | 10 درصد | |
امتحان میان نیمسال | 30 درصد | |
امتحان پایان نیمسال | 30 درصد | |
آزمون عملی | 20 درصد | |
جمع نمرات | 100 ( درصد ) |
تقویم آموزشی
هفته | عنوان | توضیحات |
اول | جلسه اول: بیان مفاهیم و ضرورت کاوش در اینترنت برای دانشجویان فرهنگ و ارتباطات،
جلسه دوم: آموزش وب لاگ سازی (و تمرین عملی آن ) |
توضیح الگوی کاوش در اینترنت، ایجاد گروه در وایبر برای کلاس، موظف بودن هر دانشجو برای ایجاد وبلاگ |
دوم | جلسه سوم: مباحث تخصصی ایجاد وبلاگ
جلسه چهارم: روش های شناسایی رشته و گرایش های مرتبط با فرهنگ و ارتباطات در اینترنت و منابع آن ها |
1- شناسایی دانشگاههای معتبر
2- شناسایی ناشران برتر 3- شناسایی دروس فرهنگ و ارتباطات در مقطع کارشناسی |
سوم | جلسه پنجم: روش های شناسایی و دانلود کتابها در اینترنت
جلسه ششم: روش های شناسایی و دانلود ویدئوههای آموزشی در وب |
1- شناسایی پایگاههای بزرگ اطلاعاتی کتابها
2- روش های دانلود کتابها از سایتهای بزرگ 3- سایر روش ها همچون P2P، Torrentsو غیره 4- روش های شناسایی پایگاههای ویدئویی دانشگاهی، |
چهارم | جلسه هفتم: شناسایی موضوعات و مسائل مرتبط با فرهنگ و ارتباطات در اینترنت | 1- شناسایی نظام مسائل مرتبط با فرهنگ و ارتباطات
2- بررسی موضوعات جدید در پایان نامه ها 3- بیان بیش از 30 روش شناسایی کلید واژه ها 4- انجام تمرین عملی برای جستجو و شناسایی آنها |
پنجم | جلسه نهم: روش های ترکیب واژگان | 1- عملگرهای بولی |
ششم | جلسه یازدهم: ابزارهای جستجو در وب مرئی (موتورهای جستجو و وب دایرکتوری ها)
جلسه دوازدهم: مرورگرهای وب |
1- وب مرئی و وضعیت اطلاعات دریافتی از آن
2- بررسی قابلیتهای گوگل و بهره برداری از آن در آموزش و پژوهش 3- بررسی افزونه های کاربردی در مرورگرهای وب |
هفتم | جلسه سیزدهم: نرم افزارهای کاربردی
جلسه چهاردهم: کاربرد وب نامرئی در آموزش و پژوهش |
1- نرم افزارهای کاربردی پژوهش (معرفی)
2- شناسایی و رتبه بندی مجلات برتر فرهنگ و ارتباطات 3- روش های جستجو و شناخت مقالات بهینه |
هشتم | جلسه پانزدهم: پایگاههای اطلاعاتی فارسی
جلسه شانزدهم: پایگاههای لاتین |
1- معرفی پایگاه اطلاعاتی نورمگز/SID/ ensani.ir/ و …
2- معرفی پایگاهای کتاب ها و ویدئوها |
نهم | جلسه هفدهم:Science Direct
جلسه هیجدهم:Ebscohost |
1- آموزش جستجوی پیشرفته در پایگاه |
دهم | جلسه نوزدهم: Proquest
جلسه بیستم: Sage Knowledge/research methods |
1- آموزش جستجوی پیشرفته در پایگاه |
یازدهم | جلسه بیست و یکم: Emerald
جلسه بیست و دوم: Jstor |
1- آموزش جستجوی پیشرفته در پایگاه |
دوازدهم | جلسه بیست و سوم: Oxford
جلسه بیست و چهارم:EBL/Ebrary/Scholarship |
1- آموزش جستجوی پیشرفته در پایگاه |
سیزدهم | جلسه بیست و پنجم: نرم افزار فیش برداری و مقاله نویسی سیتاوی (جلسه اول)
جلسه بیست و ششم: نرم افزار فیش برداری و مقاله نویسی سیتاوی (جلسه دوم) |
آموزش تخصصی کار با نرم افزار |
چهاردهم | جلسه بیست و هفتم: نرم افزار فیش برداری و مقاله نویسی سیتاوی (جلسه سوم)
جلسه بیست و هشتم: نرم افزار فیش برداری و مقاله نویسی سیتاوی (جلسه چهارم) |
آموزش تخصصی کار با نرم افزار |
پانزدهم | جلسه بیست و نهم: نرم افزار پژوهش کیفی Nviovo 10
جلسه سی ام: نرم افزار پژوهش کیفی Nviovo 10 |
آموزش تخصصی کار با نرم افزار |
شانزدهم | جلسه سی و یکم: نرم افزار پژوهش کیفی Nviovo 10
جلسه سی و دوم: نرم افزار پژوهش کیفی Nviovo 10 |
آموزش تخصصی کار با نرم افزار |
دانشجویان کلاس
محمد مجید شهبازی پور | http://www.Majid-shahbazi.blog.ir | ||
محمد امین بهزادنسب | |||
محمد مهدی مستوفی | http://www.emrooze.blog.ir | ||
سید مصطفی موسوی | http://www.ye-refigh.blog.ir | ||
محسن ذوالفقاری | http://www.pelakhemoon.blog.ir | ||
سید احسان حسینی | http://www.sehosseini.blog.ir | ||
حسین نقشینه | http://www.mhnaghshineh.blog.ir | ||
دبیری | http://www.vassobh.blog.ir | ||
بردیا عطاران http://www.al-taha.blog.ir | |
سید امیر رضا شیرازی http://www.arshirazy.blog.ir | |
نوید رضایی http://www.navidrezaea.blog.ir |
فهرست منابع و مآخذ
1- کتابها
1-1 . کاربرد اینترنت و رایانه در مدیریت
2- راهنماهای وب و نرم افزارها
3- پایگاههای ویدئویی
3-1- vdars.ir
3-2- vdars.com
دیدگاهتان را بنویسید